27-vuotias Eemeli Lahti on kokenut RR-kuski, ja ajanut esim. Imatranajot sekä Briteissä Superstock sarjaa. Uusin saavutus “Emeltä” on maaliviivan ylitys 24-tunnin Bol D’orin kisoista. Tallin lopputulos oli luokkansa 9. ja yleiskilpailun 18. sija.
Vuonna 2024 Eemeli ajaa kokonaisen kauden Eurobikerin varusteilla FIM EWC SST sarjassa
Pit-Lane Endurance tallissa.
Bannerin kuvat: Cyril Levasseur / Instagram: balou_balpix
Kaudelle 2024 Eemeli sai uutta varustetta Eurobikerin valikoimasta nahkapuvun, hanskojen ja saappaiden muodossa!
Hyvin istuva nahkapuku on racing-kuskin yksi kriittisimmistä välineistä niin turvallisuuden kuin myös ajomukavuuden saavuttamiseksi & Eemeli luottaa SWEEP:in pukuihin kaudella 2024. Tämä nahkapuku on valmistettu täysin Eemelin omien mittojen mukaan varmistaen parhaimman mahdollisen istuvuuden kaikkialta, sekä yhteensopivuuden nykyisten kilpasäädösten mukaisten airbag-liivien kanssa.
Kiinnostaako sinua sinun mittoihisi kustomoitu nahkapuku? SWEEP tarjoaa mahdollisuuden mittatilauspukuun myös kuluttajille, hintaan 1390€ per puku. Ota yhteyttä niin saat lisätietoja!
MT KRE+ kypärä on kuin kotonaan moottoriteillä ja ratapäivillä aerodynaamisen muotoilun ansiosta. Tämän edullisemmaksi ei ammattikuskien päästä tuttu huipputurvallinen FIM-standardisoitu kisakypärä enää tule.
FIM hyväksytty (koot XS-L)
KRE+ kypärää käytti myös esimerkiksi Moto2-kuski (nykyinen MotoGP) Pedro Acosta Ajo Motorsport tallissa.
SWEEP GP-R on Sweepin virallinen racing-käsine joka on vartavasten ratakäyttöä varten suunniteltu, mutta sopii äärimmäisen hyvin myös kadulle. Jos haluat parasta suojaa ja istuvuutta mitä Sweepiltä on tarjota niin GP-R on käsineesi. GP-R on on sisäisesti kevlar-vahvistettu, eli se kestää tavallista nahkahanskaa huomattavasti paremmin hankaamista. Huipputehokkaat ilmastointiventtiilit pitävät huolen siitä että käsi ei lähde hikoamaan kovassakaan helteessä.
Elite GP racing saappaat ovat Gianni Falcon edistyneimmät saappaat tosikuskeille ja ratapäiville. Micro-Synth mekanismi tukevoittaa nilkaa huomattavasti, ja Air-Tech vuoraus mahdollistaa hengittävyyden ja kosteuden siirtymisen.
Ominaisuudet:
– Poistettava sisäskenkä Eso-Motion 2.2 nivelellä ja D30-nilkkasuojakupeilla.
– Polyuretaani valettu dual-compound säärilevy ja kantapääkuppi.
– Polyuretaani valettu pohkesuoja micro-säädettävällä metallisella lukolla.
– Vibram racing-kumi pohja integroidulla ja vaihdettavalla Nylon-sliderillä.
Fiilis on kokoaika parantunut vaikka henkisesti ja fyysisesti oli rankka veto. Pääsi itsensäkin yllättämään usealla tavalla, ei pelkästään tän kisan fyysisellä rankkuudella. Palautuminen kesti useamman viikon, huomasi varsinkin että kehossa kesti palautua.
Ajohan ei ollut vaan se yksi 24h kisa vaan siinä oli paljon muutakin. Ylivoimaisesti haastavin viikko elämästäni tähän mennessä. Kisan jälkeen vähän ajattelin että onko tässä mitään järkeä, ja että ei enään takaisin. Ylipäätänsä koko hommaan laajuus yllätti mut varsinkin se miten paljon kaikki tärinät ja voimat tuntuu kehossa ihan eritavalla tälläisessä kisassa.
Loppujenlopuksi on kyllä hyvä fiilis!
Ajoin itse noin 9 tuntia, vähän hankalan sään takia aloitettiin tupla-stintillä ja keskellä yötä toinen tupla-stintti, tossa stinttien välissä laitettiin bensaa tankkiin ja sanottiin että käy yks stintti vetää vielä.
Kilometrejä ton yhdeksän tunnin aikana tuli sen verran itsellä että menee reilusti päälle senkin jos ajaisi Helsingistä Leville.
Oli yllättävää miten rutiniilla se alkoi sujumaan, yllättävän hyvin ja tiimikin oli yllättynyt tästä. Huomasin sen että aloin käyttämään muita aisteja enemmän, ei pelkästään näköä kuten päiväajossa.
Ekat kierrokset tuntui silti siltä että ollaan ihan väärässä paikassa, ja että ei tämmösis olosuhteissa pitäis kolmeasataa painaa suoralla mutta kyllä se siitä kääntyi vaan että alkoikin hymyilettämään ja tuli tosi hieno fiilis olla ajamassa sitä kisaa.
Aluks mä jännitin sitä, onneks me ajettiin testit samalla radalla kolme viikkoa ennen kisaa. Testeihin mennessä jännitti kovasti, ja mietin itse omaa vauhtia ja sen riittävyttä kun ei kansainvälisiä kisoja ollut tänä kesänä.
Sen verran tiesi Suomen ajoista että vauhti riittää, mutta silti oli vähän pientä itsekriittisyyttä siinä että miten käy. Testien jälkeen huomasin että oonkin tiimin nopein niin sit paine katosi aika nopeaa ajamisesta. Se helpotti heti kun näki että vauhti on kohillaan, niin sitten pystyi alkaa keskittymään muuhun.
Sekin yllätti miten nopeasti sopeuduin uuteen pyörään. Samanlaisella Suzukilla on ajettu ja kaverin pyöriä on kokeiltu mutta ei sen enempää, äkkiä se pyörä käteen istui kuitenkin. Oon luontaisesti ollut sellainen että oon aina saanut homman jujusta kiinni. Siitä se sit lähti hienosti rullaamaan. Testissä saatiin paljon kierroksia ja ei ollu teknisiä murheita niin se tietysti auttoi.
Mistään ei ole mitään sovittu, mutta todennäköisesti endurance-maailmaan olisi paluu tiedossa. Itse haluan lähteä endurancea lisää ajamaan, ja veikkaan että WSBK ja MotoGP varikolle on ikää liikaa niin toi on seuraava steppi itselle. Tuolla on tosi kovatasoista kilpailua ja nopeita kuskeja niin siellä mä itsekkin haluan olla mukana.